A | |
ACCELEROMETER | سنسوری که نیروهای شتاب را اندازه گیری می کند و معمولاً برای تشخیص اینکه ربات شما به کدام سمت می رود استفاده می شود. با این حال، به ربات شما نمی گوید که کدام راه درست است. |
ACTUATOR | وسیله ای الکتریکی، هیدرولیکی یا پنوماتیکی که باعث حرکت ربات می شود. به عنوان مثال می توان به موتور ساده ای اشاره کرد که چرخ را می چرخاند. استوانه ای با شفت در داخل که حرکت را در یک خط مستقیم ایجاد می کند. و ترکیبی از موتورها و چرخ دنده ها که باعث ایجاد ضربه پای ربات می شود. |
ALGORITHM | یک روش گام به گام برای محاسبه چیزی، پردازش برخی داده ها یا تصمیم گیری. به عنوان کد در حال اجرا بر روی سیستم کنترل ربات پیاده سازی شده است. |
ANDROID | رباتی طراحی شده تا شبیه انسان به نظر برسد و عمل کند. به طور کلی، یک اندروید ظاهری شبیه به گوشت دارد، برخلاف بدنه فلزی یا پلاستیکی رباتهای انساننما. به ستوان فرمانده دیتا در مقابل هوندا آسیمو فکر کنید. |
ANIMATRONIC | یک سیستم رباتیک طراحی شده برای تقلید چیزی زنده. معمولاً به چیزی غیر انسان نما اشاره دارد. معمولا دایناسور است. |
ANTHROPOMORPHISM | تمایل افراد به نسبت دادن خصوصیات انسانی به چیزهایی که انسان نیستند. اگر به دوربینهای استریوی یک ربات نگاه کنید و فکر کنید که چهرهاش همین جاست، انسانسازی است. |
ARDUINO | یک برد میکروکنترلر ارزان قیمت که در بین علاقمندان محبوبیت دارد. می تواند به عنوان مغز رباتی باشد که خودتان آن را از ابتدا می سازید. |
AI | هوش مصنوعی هنر و علم هوشمند ساخت ماشین ها. جام مقدس هوش مصنوعی دستیابی به سطحی از استدلال، یادگیری و دانش قابل مقایسه با سطح یک انسان است. در عمل، قابل توجه ترین سیستم های هوش مصنوعی ابزارهای تخصصی و یک برنامه کامپیوتری هستند که وانمود می کنند یک روان درمانگر هستند. |
AUTOMATON | ماشینی که به خودی خود کار می کند، به طور کلی از یک ربات متمایز می شود زیرا یک خودکار لزوماً شامل هیچ گونه هوش نیست، بلکه صرفاً یک عمل مکانیکی از پیش تعریف شده را انجام می دهد. |
AUV | وسیله نقلیه زیر آب خودمختار. به طور معمول شبیه یک اژدر است و برای علم و اکتشاف استفاده می شود. این نام همچنین میتواند شامل ROVها یا وسایل نقلیه زیر آب از راه دور باشد که شبیه اژدر نیستند، بلکه شبیه موتور ماشین با بازوهای خنگ هستند. |
B | |
BACKDRIVABLE | یک موتور یا محرک که می تواند توسط یک نیروی خارجی در هنگام کار حرکت کند. اگر بازوی ربات را فشار دهید که قابلیت حرکت به عقب را دارد، نیروها را حس کرده و در جهتی که شما هل می دهید حرکت می کند. |
BACKLASH | سیستم های چرخ دنده هرگز کامل نیستند و واکنش برگشتی به میزان شیب یا بازی اشاره دارد که به دلیل به هم پیوستن کامل دندانه های چرخ دنده به شما دست می دهد. گاهی اوقات عکس العمل مطلوب است (برای اجازه دادن به روان کننده ها در گردش)، و گاهی اوقات اینطور نیست (اگر باعث ارتعاش شود). اغلب اوقات اجتناب ناپذیر است. |
BIOROBOTICS | ربات هایی که ویژگی ها یا رفتارهای موجود در موجودات بیولوژیکی را در خود جای می دهند. همچنین به عنوان ربات های الهام گرفته از زیست یا بیومیمتیک شناخته می شود. |
BMI | رابط مغز و ماشین که رابط مغز و کامپیوتر نیز نامیده میشود، از حسگرهای تهاجمی یا غیرتهاجمی استفاده میکند تا انسان را قادر میسازد تا مستقیماً پروتزهای رباتیک و سایر سیستمها را تنها با استفاده از فعالیت مغز کنترل کند. |
C | |
CARTESIAN ROBOT | نوعی ربات که فقط در خطوط مستقیم و در زوایای قائم حرکت می کند و از مختصات روی صفحه دکارتی پیروی می کند. این سادگی ساخت و برنامه ریزی آنها را به خصوص در اندازه های بزرگ آسان می کند. همچنین به عنوان یک ربات خطی شناخته می شود. |
CHEMBOTS | یک برنامه دارپا که به دنبال ایجاد رباتهایی است که نرم، انعطافپذیر بوده و میتوانند خود را از دهانههای بسیار کوچکتر از آنچه هستند پر کنند. |
COMPLIANT | زمانی گفته می شود که رباتی سازگار نیست که کاملاً سفت و سخت نباشد و بتواند نیروهایی را که بر روی چیزها اعمال می کند حس و کنترل کند. اگر دست خود را در مقابل یک ربات سازگار قرار دهید، مقاومت دست شما باعث توقف آن می شود. اگر دست خود را جلوی یک ربات ناسازگار بگذارید، آسیب می بیند. |
CONTROL | کنترل خودکار به ابزارهای نظری و عملی اشاره دارد که برای اینکه ماشینها طوری رفتار کنند که ما میخواهیم. کنترل شامل ایجاد مدلهای انتزاعی از یک سیستم، استفاده از ابزارهای ریاضی و شبیهسازیهای کامپیوتری برای درک رفتار آن، و ابداع یک کنترلکننده است تا آن را به شیوهای دلخواه عمل کند. |
CYBERNETIC | سیستمهای رباتیکی که حاوی اجزای بیولوژیکی فعال هستند یا یک موجود بیولوژیکی که از اجزای مکانیکی استفاده میکند. سایبورگ ترکیبی از رباتیک و زیست شناسی است. |
CYLINDRICAL COORDINATE ROBOT | رباتی که درجات آزادی بازوی آن عمدتاً با مختصات استوانه ای تعریف می شود. |
CYCLE TIME | دوره زمانی از شروع یک کار ماشین تا شروع کار دیگر (در الگوی تکرار مداوم). |
D | |
DARPA | آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده. بودجه برنامههای اصلی در زمینه رباتیک را برای ساخت همه چیز از پهپادهای مرغ مگس خوار تا انساننماهای ترمیناتور مانند تأمین میکند. به طور غیررسمی به عنوان جناح علم دیوانه پنتاگون شناخته می شود. |
DEGREES OF FREEDOM (DOF) | هر چیزی که به طور مستقل روی ربات متحرک باشد به عنوان درجه آزادی محسوب می شود، بنابراین یک محرک معمولاً یک درجه آزادی ارزش دارد. افزودن درجات آزادی بیشتر به یک ربات می تواند به طور بالقوه مفیدتر و در عین حال کنترل آن را بسیار دشوار کند. |
DELTA ROBOT | ربات موازی |
DRONE | اصطلاحی کلی برای وسیله نقلیه خودران که بیشتر برای وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین به کار می رود. |
DUTY CYCLE | کسری از زمانی که در طی آن یک دستگاه یا سیستم فعال یا با قدرت کامل خواهد بود. |
E | |
ENCODER | موقعیت زاویه ای شفت موتور را به یک کد دیجیتالی تبدیل می کند که کامپیوتر می تواند آن را درک کند. توسط ربات ها برای تشخیص میزان چرخش چرخ ها استفاده می شود و به آنها کمک می کند مسافتی را که طی کرده اند را ردیابی کنند. |
END-EFFECTOR | گیره یا ابزاری در انتهای بازوی ربات که برای تعامل با محیط طراحی شده است. به عنوان مثال می توان به یک گیره از نوع پینچ، یک دستگاه چند انگشتی شبیه به دست انسان و یک سر جوش اشاره کرد. |
EMERGENCY STOP | همچنین به عنوان “ایست الکترونیکی” شناخته می شود. دکمه قرمز بزرگی که با فشار دادن آن، ربات را در صورت بروز مشکل خاموش میکنید. هر رباتی به یکی نیاز دارد. شما هرگز نمی خواهید مجبور به فشار دادن آن شوید. |
EXOSKELETON | اسکلت های بیرونی نیرومند لباس های رباتیکی هستند که توسط انسان ها پوشیده می شوند و کنترل مستقیمی بر اندام های ما اعمال می کنند. آنها می توانند برای تقویت قدرت موجود شما یا بازگرداندن عملکرد به اندام های ناتوان استفاده شوند. |
F | |
FEEDBACK | روشی که برای بهبود کنترل ماشین ها استفاده می شود. این شامل اندازه گیری یک پارامتر خاص (مثلاً سرعت یک ربات متحرک)، مقایسه آن با مقدار مورد نظر و بر اساس اختلاف، انجام یک اصلاح (شتاب یا کاهش سرعت ربات) است. این فرآیند به طور مداوم تکرار می شود و به عنوان حلقه بازخورد شناخته می شود. همچنین به «کنترل» و «نقشه Nyquist» مراجعه کنید. |
FLOOR-TO-FL0OR TIME | کل زمان سپری شده برای *برداشتن یک قطعه* بارگیری آن در ماشین* انجام عملیات و تخلیه آن (برگشت به کف* یا سطل یا پالت* و غیره). به طور کلی برای تولید دسته ای اعمال می شود. |
G | |
GPS | سیستم موقعیت یابی جهانی از سیگنال های ارسال شده از صورت فلکی ماهواره برای تعیین مختصات گیرنده در هر نقطه از زمین استفاده می کند. ربات ها از GPS برای موقعیت یابی مطلق استفاده می کنند، اما به طور کلی به اندازه کافی دقیق نیست که موقعیتی بهتر از چند متر بدهد و در داخل خانه کار نمی کند. |
GYRO | مخفف ژیروسکوپ. از یک مکانیسم چرخشی یا ارتعاشی استفاده می کند که تشخیص می دهد که چه زمانی تغییر جهت می دهد. ربات های متحرک و هوایی از ژیروسکوپ برای تشخیص و حفظ موقعیت خود در فضا استفاده می کنند. |
H | |
HAPTICS | مطالعه حس لامسه افراد و نحوه استفاده از آن برای ایجاد سیستم های کنترل بهتر. دستگاه های هپتیک نیروها و ارتعاشاتی را به بدن کاربر اعمال می کنند تا به انتقال آنچه ربات انجام می دهد کمک کنند. برای مثال، اگر یک دستکاری کنترل از راه دور به یک جسم برخورد کند، اپراتور مقاومتی را روی جوی استیک احساس می کند (آنچه به عنوان “بازخورد نیرو” شناخته می شود). برعکس، دستگاهی مانند یک دستکش لمسی می تواند نیروهای اعمال شده توسط اپراتور را اندازه گیری کند و آن اندازه گیری ها را به یک دست ربات ترجمه کند. |
HARMONIC DRIVE | نوع خاصی از گیربکس که عملاً هیچ عکس العملی ارائه نمی دهد، یک فرم فشرده و سبک وزن، وضوح خوب و گشتاور بالا دارد. برای یک قیمت. همچنین به “Backlash” مراجعه کنید. |
HOLONOMIC | معمولاً در اشاره به رباتهای متحرک استفاده میشود، هولونومیک به این معنی است که ربات میتواند در هر جهت حرکت کند (ترجمه کند) بدون اینکه ابتدا بچرخد. |
HUMANOID | رباتی با زیرمجموعه ای از ویژگی ها که به گونه ای طراحی شده اند که شبیه انسان باشد. متمایز از اندرویدها در این است که ربات انسان نما به این صورت نیست که انسان به نظر برسد، بلکه صرفاً برای تقلید از ساختار اصلی یک انسان است. رباتهای انساننما معمولاً شامل دو بازو، یک سر و یک تنه هستند. همچنین به «اندروید» مراجعه کنید. |
HRI | زیر شاخه رباتیک که بر هر جنبه ای از تعامل انسان و ربات تمرکز دارد. |
HYDRAULIC | یک محرک هیدرولیک توسط سیال تحت فشار تغذیه می شود و فشار بالایی که توسط پمپ تولید می شود. محرک های هیدرولیک معمولا قوی هستند اما کند هستند. و نشتی. |
HDLC (HIGH-LEVEL DATA LINK CONTROL) | یک پروتکل کمی گرا برای مدیریت جریان اطلاعات در پیوند ارتباطات داده. از ارتباطات کامل یا نیمه دورو/نقطه به نقطه یا چند نقطه با استفاده از تکنیک های انتقال داده همزمان پشتیبانی می کند. از یک الگوریتم بررسی خطای افزونگی چرخه ای استفاده می کند. |
I | |
ICRA | کنفرانس بین المللی IEEE در زمینه رباتیک و اتوماسیون، یکی از دو کنفرانس بزرگ رباتیکی که جهان تا کنون دیده است. توسط IEEE Robotics & Automation Society سازماندهی شده و سالانه در شهری متفاوت در سراسر جهان برگزار می شود. بدون دلیل واضح “e-cra” تلفظ می شود. |
IMU | واحد اندازه گیری اینرسی. یک سیستم حسگر که معمولاً شتابسنجها، ژیروسکوپها و قطبنماهای الکترونیکی را ترکیب میکند. جهت گیری، سرعت و نیروهای اینرسی را اندازه گیری می کند. به عنوان سیستم های ناوبری در پهپادها یا به عنوان حسگرهای جهت یابی در ربات های متحرک و انسان نماها استفاده می شود. |
INVERSE KINEMATICS | مجموعه ای از معادلات که نحوه حرکت مفاصل یک ربات را برای قرار دادن پایانه در مکان مورد نظر در فضا توضیح می دهد. |
IROS | کنفرانس بینالمللی IEEE در مورد رباتها و سیستمهای هوشمند، یکی دیگر از دو کنفرانس بزرگ رباتیک که جهان تا کنون دیده است. توسط IEEE Robotics & Automation Society و Robotics Society ژاپن سازماندهی شده است. سالانه برگزار میشود، با مکان متناوب بین شهری ژاپنی و غیرژاپنی. |
J | |
JAMMING | یک تکنیک تحریک که شامل اعمال خلاء بر روی یک کیسه پر از مواد دانهای است. هنگامی که ذرات در کنار هم قرار می گیرند، “جمع می شوند” یا در یکدیگر قفل می شوند. محققان از پارازیت برای نشان دادن گیره رباتی نرم استفاده کرده اند که می تواند اشیاء را با تطابق با شکل آنها نگه دارد. |
K | |
KINECT | قطعهای از سختافزار حسگر مایکروسافت که از یک دوربین رنگی، یک حسگر عمق مادون قرمز، یک آرایه میکروفون و نرمافزار تشکیل شده است که میتواند همه این دادهها را برای ساختن نقشههای سه بعدی و ردیابی حرکات و ژستها ترکیب کند. در ابتدا برای بازی توسعه داده شد، عملکرد بالا و هزینه کم آن منجر به پذیرش سریع توسط رباتیک ها شده است. |
KINEMATICS | مجموعه ای از معادلات که نحوه حرکت اجسام را توصیف می کند. تقریباً برای هر چیزی از جمله رباتیک قابل استفاده است. نیروهایی که باعث حرکت اجسام می شوند را در نظر نمی گیرد، زیرا به آن دینامیک می گویند. |
L | |
LAPLACE TRANSFORMATION | ابزاری است که عبارات ریاضی مبتنی بر حوزه زمانی را به عباراتی مبتنی بر یک حوزه انتزاعی و باطنی بدون ارتباط مستقیم با واقعیت تبدیل میکند، جایی که – چه باور کنید چه نه – طراحی یک سیستم کنترل آسانتر است. |
LIDAR | تشخیص نور و محدوده. یک سیستم LIDAR (یا فاصله یاب لیزری) پرتوهای نور را می فرستد و مدت زمانی را که پرتو از یک جسم به بیرون پرتاب می کند و به حسگر باز می گردد اندازه گیری می کند. این فاصله سنسور تا جسم را نشان می دهد. با ارسال پرتوهای بسیار سریع، برخی از LIDAR ها می توانند نقشه های سه بعدی بسیار دقیقی از محیط اطراف خود بسازند. LIDAR گرانتر از حسگر Kinect است، اما دقیقتر است و میتواند بسیار دورتر را ببیند. |
M | |
MANIPULATOR | یک بازوی مفصلی مجهز به یک افکتور انتهایی که برای انجام وظایف طراحی شده است. |
MATLAB | یک بسته نرم افزاری ریاضی که برای محاسبات عددی و شبیه سازی سیستم های پویا استفاده می شود. به تبدیل ایده ها به چیزهای واقعی کمک می کند. اگر نبود، بسیاری از ربات ها وجود نداشتند. |
MAV | وسیله نقلیه هوایی میکرو. MAV نوعی پهپاد است که کوچکتر از حد معمولی است، هر چه که باشد. به طور کلی، احتمالاً می توان با اطمینان گفت که MAV یک پهپاد است که قابل حمل توسط انسان یا کوچکتر است. |
MECHATRONICS | یک ماهیچه مصنوعی پنوماتیکی است که با پر شدن هوا از مثانه منقبض می شود و با آزاد شدن هوا گسترش می یابد. به نام جوزف ال. مک کیبن، پزشکی که این دستگاه را در دهه 1950 اختراع کرد، نامگذاری شده است. در دهه 1980، مهندسان ژاپنی عضله مک کیبن را دوباره طراحی کردند و نام جدیدی برای آن ابداع کردند: Rubbertuator. هنوز به عنوان مک کیبن شناخته می شود. رشته ای که مهندسی مکانیک، مهندسی برق و علوم کامپیوتر را برای طراحی ربات ها و سایر ماشین های هوشمند ترکیب می کند. |
MOTION PLANNING | تکنیکی که حرکت مورد نظر را به حرکات کوچکتر و مجزا تقسیم می کند. برای یک ربات متحرک، یک الگوریتم برنامه ریزی حرکت تعیین می کند که چگونه یک اتاق را از نقطه شروع تا پایان حرکت کند. برای یک منیپولیتور، یک الگوریتم برنامه ریزی حرکت تعیین می کند که چگونه مفاصل را حرکت دهند تا اثر پایانی در نقطه دلخواه قرار گیرد. |
N | |
NYQUIST PLOT | مهندسان کنترل از نمودار Nyquist استفاده می کنند تا تعیین کنند که آیا سیستم هایی که طراحی می کنند کار می کنند (به ویژه اینکه آیا آنها پایدار هستند و از کنترل خارج نمی شوند). طرح دارای یک محور با اعداد خیالی است، اما مفید بودن آن در واقع بسیار واقعی است. |
O | |
OCU | واحد کنترل اپراتور. این می تواند یک دستگاه دستی بسیار قابل حمل، یک کنترلر مبتنی بر لپ تاپ تا حدی قابل حمل یا یک سیستم کاملاً غیرقابل حمل به اندازه یخچال باشد. |
Open loop robot | رباتی که هیچ بازخوردی ندارد. هیچ وسیله ای برای مقایسه خروجی واقعی با ورودی دستوری و موقعیت ندارد. |
P | |
PARALLEL ROBOT | یک ربات صنعتی با سه تا چهار بازو که روی یک پایانه همگرا هستند. ربات معمولاً بالای یک ناحیه کار آویزان میشود و اثر پایانی را در امتداد یک صفحه موازی با سطح قرار میدهد. سرعت بالایی دارد و برای جابجایی و بسته بندی همه چیز از ویجت های فلزی گرفته تا فیله مرغ استفاده می شود. |
PENDANT | دستگاهی که برای برنامه ریزی یک ربات صنعتی استفاده می شود. برای حرکت دادن ربات دکمهها را فشار میدهید و موقعیتهای مورد نظر، مناطقی که باید از آنها اجتناب شود و اقداماتی مانند باز کردن یا بستن گیره را تعیین میکنید. آویزها ممکن است شبیه کنترلرهای بازی به نظر برسند، اما استفاده از آنها قطعا بیشتر شبیه کار است تا سرگرمی. |
PLANT | نه چیزهای سبز. در اصطلاح رباتیک، به ماشین یا فرآیندی اطلاق می شود که می خواهید آن را کنترل کنید. |
PLC | کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی. سیستم های کنترل ناهموار که معمولا برای اتوماسیون صنعتی استفاده می شود. |
PNEUMATIC | یک محرک پنوماتیک توسط هوای فشرده یا گازهای دیگر تغذیه می شود. |
PID | کنترل کننده مشتق انتگرال متناسب. PID مجموعه ای از سیستم های کنترل است که در همه چیز از ربات های تحقیقاتی ساده گرفته تا ماشین آلات صنعتی پیچیده استفاده می شود. برای مثال، اگر یک ربات را طوری برنامه ریزی کنید که با سرعت 1 متر بر ثانیه رانندگی کند، PID سعی می کند با سه استراتژی این سرعت را با مقابله با هر گونه اختلال حفظ کند: مولفه متناسب (P) اصلاحاتی را بر اساس خطای بین سرعت مورد نظر و سرعت انجام می دهد. سرعت واقعی؛ جزء انتگرال (I) اصلاحاتی را بر اساس انباشتگی خطاهای گذشته انجام می دهد. و جزء مشتق (D) بر اساس سرعت تغییر خطا اصلاحاتی را انجام می دهد. پارامترهای P، I و D را تغییر دهید و تقریباً همیشه می توانید یک کنترلر خوب دریافت کنید. |
Q | |
QUADROTOR | همچنین به آن “کواد” یا “کوادکوپتر” گفته می شود، یک ربات پرنده که از چهار روتور افقی برای بلند کردن و کنترل استفاده می کند. کوادروتورهای ساده، ارزان و مستحکم در اندازههای مختلف تولید میشوند و از انواع قدرتمندتر (با استفاده از شش، هشت یا بیشتر روتور) نیز استفاده میشود. |
R | |
RADAR | سنسوری است که فاصله یک جسم را با انتشار امواج رادیویی و اندازه گیری مدت زمانی که امواج از جسم خارج می شوند و برمی گردند را اندازه گیری می کند. وسایل نقلیه خودران و پهپادها از رادار برای یافتن اشیا در اطراف خود و جلوگیری از برخورد با آنها استفاده می کنند. |
ROBOCUP | یک مسابقه بین المللی فوتبال رباتیک که در آن محققان گرد هم می آیند تا با ربات های جالب خود بازی کنند و در نتیجه پیشرفت های پیشرفته در رباتیک و هوش مصنوعی را به دست آورند. |
ROBOETHICS | زمینه تحقیقاتی که پیامدهای اخلاقی رباتیک را بررسی می کند و تلاش می کند از Robopocalypse جلوگیری کند. نه تنها بر نحوه عملکرد رباتها، بلکه بر نحوه عملکرد انسانهایی که رباتها را طراحی میکنند نیز تمرکز دارد. |
ROBOT | ماشینی که محیط خود را حس می کند، تصمیمی را بر اساس یک برنامه ذخیره شده محاسبه می کند و عملی را انجام می دهد. با این حال، این توصیف می تواند یک درب اتوماتیک را نیز توصیف کند که مطمئناً یک ربات نیست. یک تعریف کاربردی تر این است که اگر فکر می کنید چیزی ربات است، تقریباً همیشه می توانید آن را ربات بنامید. |
ROBOPOCALYPSE | نتایج قیام یک ربات که جهان را همانطور که می شناسیم به پایان می رساند. همچنین، رمانی در مورد قیام یک ربات که به جهان آنگونه که ما می شناسیم پایان می دهد. و یک فیلم آینده اسپیلبرگ در مورد قیام یک ربات که به جهان آنگونه که ما می شناسیم پایان می دهد |
ROS | سیستم عامل ربات. یک پلتفرم نرمافزار منبع باز که برای دادن قابلیتهای مختلف به رباتها از جمله بینایی، ناوبری و دستکاری استفاده میشود. ROS که در بین محققان محبوب است، عملکردی شبیه به سیستم عامل ارائه می دهد و انعطاف پذیر و قوی است. مدرک دکترا در رباتیک برای استفاده از ROS لازم نیست، اما کمک می کند. |
REDUNDANCY | تکرار اطلاعات یا دستگاه ها به منظور بهبود قابلیت اطمینان. |
S | |
SCARA | بازوی ربات مونتاژی منطبق بر انتخابی. بازوی رباتی با 4 درجه آزادی که معمولاً در اتوماسیون صنعتی استفاده می شود. |
SEMANTICS | روابط بین چیزها. ربات ها از آنچه “نقشه معنایی” نامیده می شود برای ارتباط دادن اشیا به یکدیگر استفاده می کنند. به عنوان مثال، دانستن این که پنیر غذا است، و توینکی ها نیز غذا هستند، و اینکه پنیر و توینکی ها واقعاً با هم ترکیب می شوند، یک نقشه معنایی ساده (اما نسبتاً ناخوشایند) خواهد بود. |
SENSOR | دستگاهی که چیزی را روی بدن خود ربات یا جهان اطراف آن اندازه گیری می کند. |
SPHERICAL COORDINATE ROBOT | رباتی که درجات آزادی بازوی آن عمدتاً با مختصات کروی تعریف می شود. |
SERIAL ROBOT | رباتی که از یک سری پیوندهای متصل به یکدیگر با اتصالاتی که توسط موتورها تغذیه می شوند تشکیل شده است. محبوب در اتوماسیون صنعتی به عنوان ربات های انتخاب و مکان. |
SERIES ELASTIC ACTUATOR | محرکی است که علاوه بر موتور و گیربکس، از فنر برای کاهش سختی دستگاه استفاده می کند. با اندازه گیری انحراف فنر، محرک می تواند نیروهای وارد شده به آن را تعیین کند. این بدان معناست که یک ربات میتواند حرکات خود را با حس کردن نیروها کنترل کند نه اینکه فقط از یک موقعیت به موقعیت دیگر برود و به طور بالقوه برای تعامل با انسان ایمنتر شود. |
SLAM | محلی سازی و نقشه برداری همزمان. SLAM تکنیکی است که ربات ها برای ایجاد نقشه ای از یک محیط ناشناخته که در آن قرار می گیرند استفاده می کنند. مفهوم پشت SLAM این است که یک ربات برای اینکه بداند کجاست به نقشه نیاز دارد، اما برای ساختن یک نقشه، ربات ها باید بدانند کجا هستند. این است. SLAM با ترکیب سنجش از راه دور (مانند LIDAR) و حسگرهایی روی خود ربات که حرکت و جهت گیری را دنبال میکنند (مانند شتابسنجها یا IMU) تلاش میکند هر دو مشکل را همزمان برطرف کند. |
SWARM ROBOTICS | مطالعه رفتار جمعی ده ها یا صدها ربات، ترسیم موازی با کلنی های مورچه ها و دیگر دسته های موجود در طبیعت. |
SERVO | یک موتور الکتریکی که مکانیزمی برای ارائه بازخورد در مورد میزان حرکت آن دارد. سرووها از این جهت متمایز از موتورها هستند که سروو از موقعیت خود در مقابل روشن یا خاموش بودن آگاه است و در مواقعی که کنترل دقیق موقعیت لازم باشد از آنها استفاده می شود. |
SINGULARITY | نقطه ای در فضا که در آن یک ربات دستکاری کننده ممکن است غیرقابل کنترل شود. متناوبا، نقطه ای از تاریخ بشر که ربات ها به هوشی فراتر از انسان دست می یابند و جهان را تسخیر می کنند. |
SOCIAL ROBOTS | رباتهایی که تنها به خدمت به اربابان خود راضی نیستند، بلکه میخواهند با آنها دوست شوند. |
SONAR | نوعی حسگر است که از امواج فراصوت برای تشخیص اجسام و اندازه گیری فاصله تا آنها استفاده می کند. ارزان تر از رادار و LIDAR، اما نه به خوبی. |
STOCHASTIC | یک کلمه فانتزی برای تصادفی، تصادفی به فرآیندی اشاره دارد که نتیجه آن را نمی توان به طور قطعی پیش بینی کرد و به ابزارهای آماری برای مطالعه و محاسبه نیاز دارد. |
SUBSUMPTION ARCHITECTURE | رویکرد تقسیم برای غلبه به برنامه نویسی رباتیک که در دهه 1980 رایج شد. بر اساس ماژول های ساده که کنش جمعی آنها رفتار پیچیده تری ایجاد می کند. |
SDLC (SYNCHRONOUS DATA LINK CONTROL) | یک پروتکل کمی گرا برای مدیریت جریان اطلاعات در پیوند ارتباطات داده. از ارتباطات کامل یا نیمه دوبلکس / نقطه به نقطه / چند نقطه / و حلقه با استفاده از تکنیک های انتقال داده همزمان پشتیبانی می کند. از یک الگوریتم بررسی خطای افزونگی چرخه ای استفاده می کند. |
T | |
TELEOPERATION | عمل به کار انداختن یک ربات از راه دور، بر اساس اطلاعات دوربین ها و سایر حسگرهای روی ربات. |
TELEPRESENCE | مشابه عملیات از راه دور، با این تفاوت که ربات در نظر گرفته شده است (در برخی سطوح) به عنوان جانشین برای انسان عمل کند. این به شما اجازه می دهد در دفتر باشید بدون اینکه واقعاً به آنجا بروید، اما کار شما را برای شما انجام نمی دهد. |
THREE LAWS OF ROBOTICS | توسط نویسنده علمی تخیلی ایزاک آسیموف در سال 1941 تدوین شد. آنها عبارتند از: قانون اول: ربات نمی تواند به انسان صدمه بزند یا از طریق بی عملی اجازه آسیب رساندن به انسان را ندهد. قانون دوم: یک ربات باید از دستوراتی که توسط انسان به او داده شده است اطاعت کند، مگر در مواردی که چنین دستوراتی با قانون اول در تضاد باشد. قانون سوم: یک ربات باید از وجود خود محافظت کند تا زمانی که چنین حفاظتی با قانون اول یا دوم در تضاد نباشد. |
TORQUE | اندازه گیری مقدار نیروی چرخشی روی یک جسم، بر حسب نیوتن متر. در رباتها، معمولاً برای توصیف قدرت موتورهای الکتریکی استفاده میشود. |
TURING TEST | تست هوش ماشینی که توسط آلن تورینگ فرض شده است. در یک تعبیر تعمیم یافته، اگر یک انسان و یک ماشین به گونه ای آزمایش شوند که انسان دوم نتواند تفاوت بین آنها را تشخیص دهد، دستگاه در نظر گرفته می شود که آزمون تورینگ را گذرانده است. |
U | |
UAV | هواپیمای بدون سرنشین. اصطلاح پهپاد به سیستم هایی با درجات مختلف استقلال، از هواپیماهای کنترل از راه دور گرفته تا پهپادهایی که خود از برخاست تا فرود پرواز می کنند، به کار می رود. |
UCAV | هواپیمای جنگی بدون سرنشین. مثل پهپاد، مگر مسلح و خطرناک. |
UNCANNY VALLEY | مفهومی در رباتیک که نشان میدهد اگر ظاهر یک ربات انساننما نزدیک شود اما به ظاهر یک انسان نرسد، آن ربات واکنش ناراحتکنندهای را از مردم برمیانگیزد. در یک کلام: ترسناک. |
V | |
VICON | شرکتی که سیستم های ردیابی حرکت را تولید می کند. از دوربین های مادون قرمز برای ردیابی بسیار دقیق حرکت اجسام برچسب گذاری شده در محیط های از پیش کالیبره شده استفاده می کند. معمولاً برای کنترل کوادروتورهای داخل ساختمان استفاده می شود. |
W | |
WORKSPACE | اگر یک ربات بتواند به نقطه ای در فضا برسد، نقطه مذکور در فضای کاری ربات است. اگر یک ربات نتواند به نقطه ای در فضا برسد، باید ربات را حرکت دهید. |
X | |
XYZ COORDINATES | سیستم مختصات دکارتی |
Y | |
YAW, PITCH, AND ROLL | اصطلاحاتی برای توصیف حرکت در امتداد محورهای اصلی هواپیما. یک حرکت انحرافی، دماغه هواپیما را از سمتی به سمت دیگر حرکت می دهد. یک حرکت گام، دماغه هواپیما را به سمت بالا یا پایین حرکت می دهد. حرکت رول، بینی را صاف نگه می دارد در حالی که یک بال را به سمت بالا و دیگری را به سمت پایین حرکت می دهد. |
Z | |
ZMP | نقطه لحظه صفر یک روش کنترلی است که به طور گسترده با رباتهای پویا برای کمک به حفظ ثبات استفاده میشود. ربات را طوری قرار می دهد که نقطه تماس با زمین (مانند پایین پای یک ربات انسان نما) حرکت افقی صفر داشته باشد. |
.Copyright 2024, RoboTkar Co. All rights reserved©
سبد خرید شما خالی است!
در حافظه موقت کپی شد